Rapport Stichting Lezen over aandacht voor 'diep lezen'
Nederlanders lezen steeds minder boeken. Jongeren lezen minder lange teksten, maar hebben wel te maken met een constante stroom van vluchtige, digitale tekst. In een nieuw rapport kijkt Stichting Lezen daarom naar verschillende types geletterdheid en verschillende manieren om te lezen.
In het rapport 'Aandacht voor diep lezen' wordt uiteengezet wat de uitdagingen zijn voor de geletterdheid van kinderen en jongeren in de 21e eeuw, en op welke soorten leesvaardigheden er tegenwoordig een beroep wordt gedaan. Daarbij wordt gekeken naar zowel de verschillende ‘leesmodi’ die lezers kunnen inzetten (diep lezen versus hyperlezen) als naar verschillende typen geletterdheden (traditionele geletterdheid, digitale en multimediale geletterdheid, meervoudige geletterdheid, creatieve geletterdheid en literaire competentie).
Je kunt het rapport van Stichting Lezen gratis online inzien of downloaden, of voor €12,50 een gedrukte versie bestellen.