Ondernemers activeren met MKB-actieLAB

Waar veel grote bedrijven hun werknemers helpen om hun basisvaardigheden te verbeteren, blijven kleinere ondernemers vaak achter. Met MKB-actieLAB onderzoekt Stichting Lezen en Schrijven hoe dat komt en wat deze ondernemers nodig hebben. De stichting zoekt nog meer kleine mkb’ers (tot 20 werknemers) die hier aan mee willen werken. Help jij mee?

Glasbedrijf

“Geen tijd, geen geld. Te druk bezig het hoofd boven water te houden.” Miriam Bosman, adviseur bij Stichting Lezen en Schrijven en projectleider van MKB-actieLAB, somt even wat aannames op over kleine ondernemers. Binnen het MKB-actieLAB maakte zij samen met brancheorganisaties een ‘muur van aannames’, vol vooroordelen over het midden- en kleinbedrijf (mkb). De muur is onderdeel van ‘social design thinking’, een methode die Stichting Lezen en Schrijven vaker gebruikt. In dit project wordt samengewerkt met de doelgroep, in dit geval directeuren en leidinggevenden binnen het mkb. Het uiteindelijke doel: samen goedwerkende strategieën ontwerpen, waardoor meer werknemers in het mkb de kans krijgen om met hun basisvaardigheden aan de slag te gaan.

MKB-actieLAB richt zich op bedrijven tot 20 werknemers. “Die doelgroep hebben we nog weinig in beeld”, aldus Bosman. “Dat bleek ook wel uit onze muur van aannames. Eigenlijk weten we niet goed waarom zo weinig kleine bedrijven met basisvaardigheden aan de slag gaan. Er bestaan veel hulpmiddelen voor bedrijven, maar ze worden amper gebruikt door kleine mkb’ers. Misschien werken ze voor hen niet? Daar willen we de komende tijd achter komen.”

Doelgroep leren kennen

De eerste fase in social design thinking, de ‘empathize fase’, is bedoeld om de doelgroep te leren kennen. Daarna worden, samen met kleine mkb’ers zelf, strategieën ontworpen en getest. De eerste kennismakingen met ondernemers waren voor Bosman al verhelderend. “We spraken bijvoorbeeld met de eigenaar van een schildersbedrijf, met zeven werknemers. Zij gebruiken werkbonnen bij het aannemen van een schilderklus, waarin staat wat er moet gebeuren. Hij vertelde dat veel van zijn schilders willen dat hij langskomt om te vertellen wat er moet gebeuren. Hij vermoedt dat zij niet goed kunnen lezen. Dat levert mogelijke problemen op, want de opdracht moet wel worden uitgevoerd zoals afgesproken. Dat geldt ook in andere branches, bijvoorbeeld met registraties in apps, veiligheidsinstructies of het maken van roosters.”

Na de eerste ervaringsverhalen is bij Bosman een ‘heel divers beeld’ ontstaan van de zorgen die bij ondernemers spelen. “Bij het ene bedrijf speelt laaggeletterdheid meer dan bij het andere, maar dat het speelt is wel duidelijk.” Maar waarom gaan dan zo weinig ondernemers aan de slag met het verbeteren van basisvaardigheden? “Daar proberen we nu achter te komen”, aldus Bosman. “Veel bestaande hulpmiddelen zijn ontwikkeld voor, maar niet mét deze doelgroep. Op bijeenkomsten over basisvaardigheden komen amper kleine ondernemers. Ik denk dat wij daarom veel zullen leren in dit onderzoek.”

Bewijsmuur

Naast een muur van aannames heeft de projectgroep, samen met brancheorganisaties en mkb’ers zelf, ook een ‘bewijsmuur’ gemaakt. “Daaruit blijkt dat er veel meer kan spelen dan een tekort aan tijd en geld”, zegt Bosman. “Soms hebben de ondernemers zelf bijvoorbeeld moeite met hun basisvaardigheden. Dat kun je je bijna niet voorstellen als je een bedrijf opzet en een administratie bij moet houden. Vaak worden zij geholpen door hun partner, een goede boekhouder of ervaren vrijwilligers. Het netwerk om ondernemers heen blijkt veel belangrijker dan we dachten.”

De komende maanden gaat het MKB-actieLAB op zoek naar strategieën om mkb’ers te bereiken en te activeren. Wat die strategieën worden kan Bosman nog niet zeggen. “Anders lopen we het risico dat we vanuit onze aannames het zoveelste hulpmiddel ontwikkelen. Terwijl mkb’ers binnen het huidige aanbod door de bomen het bos al niet meer zien.” 

Meer informatie

Lees meer over MKB-actieLAB op de website van Stichting Lezen en Schrijven.

Meedoen?

Ken jij kleine ondernemers die graag mee willen denken over nieuwe strategieën voor het mkb? Neem dan contact op met Miriam Bosman van Stichting Lezen en Schrijven, via miriambosman@lezenenschrijven.nl of 06 1555 4332.

Zelf aan de slag met taalvaardigheid op de werkvloer? Kijk op de website Taalwerkt.nl voor tips, tools en adviezen. Je kunt ook subsidie aanvragen voor het verbeteren van basisvaardigheden van werknemers. Kijk daarvoor op onze subsidiepagina voor werkgevers.