Alle ingrediënten om basisvaardigheden te verbeteren
Taaldocent Ria Keijzers van Stichting Taalideaal hielp dit jaar vijf cursisten met het verbeteren van hun taalvaardigheid. Wat begon met een paar recepten, groeide uit tot een uitgebreid kookboek. “Alles kwam samen in dit boek.”
Met behulp van subsidie van Tel mee met Taal gaf Taalideaal dit jaar taallessen aan drie groepen medewerkers van ONS label Breda, een sociale coöperatie die leer-werktrajecten aanbiedt. De vijf medewerkers uit de restaurant-groep bleken de nodige leerwensen te hebben. “Ze wilden de recepten die ze normaal gesproken uit hun hoofd maakten op papier zetten, zodat anderen de gerechten ook kunnen maken”, vertelt Keijzers. “Verder wilden ze hun grammatica verbeteren, beter leren rekenen, hun digitale vaardigheden verbeteren, met Word leren werken, en nog meer. Uiteindelijk kwamen al die wensen samen in dit receptenboek.”
Keijzers noemt de groep van cursisten een “NT-anderhalf-groep”. “Het zijn mensen die niet in Nederland zijn geboren, maar hier al wel lang wonen. Ze werken prima zelfstandig in het restaurant en nemen volwaardig deel aan de maatschappij. Maar lezen en schrijven op 2F-niveau vinden ze nog best lastig.”
Ingrediënten terugrekenen
De medewerkers maken gerechten voor het restaurant in het buurthuis, waar iedereen voor zes euro een maaltijd kan bestellen. Er wordt ook veel afgehaald, bijvoorbeeld voor de kinderopvang in de buurt. “Ze koken normaal gesproken voor grote groepen”, zegt Keijzers. “Onze eerste klus voor het kookboek was daarom om de ingrediënten terug te rekenen naar maaltijden voor vier personen. Daarnaast moest iedereen een tekstje schrijven over zijn of haar lievelingsrecept. Dat mochten ze eerst aan elkaar vertellen, daarna moest het op papier.”
Om er een echt kookboek van te maken, moesten de teksten digitaal in Word worden gezet. De deelnemers kregen een computer van het Taalhuis. Middelbare scholieren gaven hen computerhulp, als onderdeel van hun stage. Keijzers: “Een van de cursisten vertelde de week erna glimlachend dat ze helemaal zelf het document had aangemaakt en opgeslagen, zonder hulp van haar kinderen.”
Interviews afnemen
Na het documenteren van hun eigen recepten smaakte het kookboek naar meer. De cursisten kregen de opdracht om aan een collega binnen het bedrijf te vragen naar hun lievelingsrecept. “We hebben geoefend hoe je een interview afneemt”, aldus Keijzers “Daarmee gingen ze zelf aan de slag. Ineens hadden we tien recepten. Toen dachten we: zou het niet leuk zijn om er nog meer te verzamelen en een écht kookboek te maken? Het werd steeds groter.”
Er kwamen hoofdgerechten, voorgerechten en toetjes bij uit verschillende landen. “Het zijn allemaal bijzondere, lokale gerechten die gegeten worden bij speciale gelegenheden”, aldus Keijzers. Een vriendin van haar zorgde voor een mooie vormgeving en het document ging naar een echte drukker. Op 27 oktober wordt het boek, ‘Aan de kook met letters, woorden en verhalen’, gepresenteerd aan collega’s, de gemeente en het Taalhuis Breda.
Uiteindelijk zijn de cursisten 33 weken bezig geweest het taalverbetertraject. Naast het maken van een receptenboek leerden de cursisten ook andere vaardigheden, zoals sollicitatiebrieven schrijven en hun mening geven en onderbouwen in een overleg. Keijzers is trots op haar cursisten. “Ze hebben enorm veel geleerd en een prachtig kookboek gemaakt. Of ik het nog eens zou doen? Dat hangt natuurlijk helemaal af van de wensen van de volgende groep. Maar zo’n uitgebreid kookboek misschien voorlopig even niet. Het was wel een hoop werk.”
Meer informatie
Meer weten over het receptenboek? Neem contact op met Ria Keijzers van Taalideaal, via ria.keijzers@taalideaal.nl of 0615901026.