Campagne laaggeletterdheid in de zorg van start
In het Noorden van Nederland is deze week een campagne begonnen om laaggeletterdheid in de zorg onder de aandacht te brengen. Met krantartikelen en een conferentie over taal en gezondheid worden zorgverleners bewuster gemaakt van laaggeletterdheid onder patiënten.
De campagne is een initiatief van HANNN (Healthy Ageing Network Noord-Nederland) en onderzoeks- en adviesbureau Sardes en wordt samen met NDC Mediagroep gemaakt. De campagne is mede opgezet met subsidie van Tel mee met Taal.
Uit recent onderzoek van HANNN en Sardes blijkt dat de helft van de zorgprofessionals in Noord-Nederland zich onvoldoende toegerust voelt om laaggeletterdheid te herkennen en hier mee om te gaan. Ook geeft het merendeel van de respondenten aan niet te weten waar zij laaggeletterde cliënten naar kunnen doorverwijzen. Met de mediacampagne kweken de organisaties bewustwording bij het brede publiek. Daarnaast biedt de campagne handelingsperspectief aan (zorg)professionals, door het delen van praktijksituaties en goede voorbeelden.
Campagne en conferentie
Op maandag 6 september verscheen in de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden een artikel over laaggeletterdheid in de zorg. Op maandag 20 september verschijnt een tweede artikel. Daarnaast organiseren HANNN en Sardes op 22 september de conferentie Taal & Gezondheid, waar onder andere Maurice de Greef en Machteld Huber uitleggen waarom taal een probleem kan vormen voor iemands gezondheid. De conferentie is zowel fysiek (in Groningen) als digitaal te volgen. Bekijk voor meer informatie de website van HANNN. Zowel de taalconferentie als de mediacampagne wordt georganiseerd binnen het programma Zorg voor basisvaardigheden.