Informatie voor maatschappelijke organisaties

Werk je in een bibliotheek, in de schuldhulpverlening of bij een andere maatschappelijke organisatie? Dan is de kans groot dat je te maken krijgt met lage basisvaardigheden. Hoe merk je dat op, en wat kun je vervolgens doen?

Zo herken je laaggeletterdheid

Iemand heeft geen e-mailadres, kan geen geld overmaken of wil een formulier niet invullen. Er zijn veel signalen die kunnen wijzen op lage basisvaardigheden. Op de website van Stichting Lezen en Schrijven vind je een handig overzicht van deze signalen.

Maak het onderwerp bespreekbaar

Als je vermoedt dat iemand moeite heeft met lezen, schrijven, rekenen of digitale dienstverlening, is het belangrijk om dit te benoemen en vervolgens hulp aan te bieden. Met de toolkit Taal Werkt! helpt stichting Lezen en Schrijven maatschappelijke organisaties hierbij.

Verwijs door

Gemeenten, bibliotheken, taalmaatjes, vrijwilligersorganisaties: er zijn allerlei plekken waar mensen terecht kunnen voor hulp, advies en cursussen om hun basisvaardigheden te verbeteren. Via Startpunt Ik wil leren krijgen mensen advies voor een passende cursus in de buurt. Dit kan via de website, maar ook door het gratis nummer 0800 - 023 44 44 te bellen.

Maak je eigen communicatie toegankelijk

Is de communicatie van jouw organisatie al toegankelijk en begrijpelijk? Of valt daar nog wat winst te behalen? Onderstaande websites kunnen je helpen je eigen communicatie laagdrempelig te maken: